modeloDiverses entitats, que treballem juntament en els centres penitenciaris de Catalunya, volem fer públiques les nostres consideracions pertinents al tancament de la presó Model de Barcelona.

Primerament, creiem que tota decisió en matèria penitenciària ha de tenir com a criteri prioritari el benestar i els drets de les persones empresonades i les seves famílies. Respecte a la Model, estem d'acord amb el tancament de la presó, ja que actualment no compleix amb les condicions mínimes per preservar la dignitat tant dels presos com dels treballadors. Tot i això, creiem que és imprescindible l'existència d'un centre penitenciari o d'un compromís ferm de construcció a la ciutat per garantir la comunicació i proximitat dels presos amb les seves famílies i els serveis del que disposen.

A continuació trobareu la nota completa.

Nota completa: (PDF)

Davant l’anunci per part del Departament de Justícia de la Generalitat de procedir al tancament del Centre Penitenciaris d´Homes de Barcelona (La Model) i traslladar els interns a altres centres penitenciaris, les entitats sotasignades, volem fer públiques algunes consideracions al respecte.

Com a entitats amb una llarga trajectòria en l’atenció, acompanyament i suport a la reinserció de reclusos, considerem que tota decisió en matèria penitenciària ha de tenir com a criteri prioritari el benestar i els drets de les persones empresonades i les seves famílies. Aquesta és la nostra preocupació bàsica i el punt de vista des del qual oferim les següents reflexions:

1. Considerem necessari i urgent el tancament de la Model, ja que no compleix les condicions mínimes de preservació de la dignitat dels interns ni les condicions laborals de les persones que hi treballen.

2. Ara bé, creiem imprescindible i irrenunciable l’existència d’un Centre de Preventius i d’un Centre Obert a la ciutat de Barcelona, per raons de proximitat a les famílies, als jutjats, als professionals i al voluntariat que els atenen, i així poder facilitar la reinserció social i laboral dels interns.

3. Si es procedeix al tancament de la Model sense que existeixi un Centre de Preventius a la ciutat, cal que vagi precedit d’un compromís clar i explícit per a la construcció de l’esmentat Centre, en els espais ja acordats amb l’Ajuntament de la ciutat, amb un calendari concret d’execució i havent-se iniciat ja els procediments legals necessaris.

4. Així mateix, durant el període transitori, que hauria de ser el més curt possible, s’han d’arbitrar mesures concretes per facilitar la comunicació dels interns amb les famílies, amb els professionals i amb el seu entorn de reinserció social, com poden ser autobusos llançadores gratuïts, videoconferències dels advocats amb els interns, etc.

5. Les entitats, els agents socials i tots els col·lectius implicats han de ser escoltats en la presa d'una decisió tan important per als interns, les seves famílies i la ciutat.

Barcelona, 6 de febrer de 2017