2a. Edició. AiguaVida

Presentació

Aigua, Vida… són inseparables.

La vida va originar-se en l’aigua, som concebuts i gestats en l’aigua, naixem trencant aigües, estem constituïts majoritàriament per aigua, exhalem vapor d’aigua…

La set és l’expressió d’una de les nostres primeres necessitats i l’aigua un dels més essencials desitjos. Sense aigua morim en pocs dies.

La Vida, la nostra com la de tots els éssers vius, ens és donada i sostinguda amb el Do de l’Aigua; la Vida és possible perquè la Mare Terra és una matriu d’aigua.

Tanmateix, junt amb el menysteniment d’aquest vincle sagrat, hem menyspreat la nostra relació amb l’aigua: l’hem manllevat, l’hem contaminat, ens l’hem apropiat i hem permès que esdevingui objecte de negoci, en detriment del seu cicle natural en els ecosistemes i de la seva disponibilitat.

Aquesta manera d’actuar,  agreujada pel canvi climàtic antropogènic i pel creixement sostingut de la població està causant greus impactes en la biosfera i en les comunitats humanes més vulnerables.

Cal urgentment revertir aquesta situació per tal d’evitar major pèrdues en vides humanes, en la salut dels ecosistemes i en la biodiversitat del planeta.

Només retrobant la consciència del Do Sagrat de la Vida i de la nostra pertinença a la Comunitat Viva de la Terra serem capaços de posicionar-nos lúcida i críticament per redreçar la nostra relació amb l’Aigua i amb la Mare Terra, la nostra Casa Comuna.

Llistat dels artistes participants i col·laboradors

    ARTISTES

    Aldo Cardoso

    Amelia Melo

    Anna Ma da Silva

    Astrid Casademunt

    Caterina Puppo

    Chopo

    Gabriela Vargas

    Goretti Pomé

    Joana Estradé

    Jordi Longás

    Josefina Ramos

    Juliana Rubio

    Leo Patino

    Lola Hosta

    Luis Moreira

    Marta Guzzetti

    Marta Polo

    Mercè Lentijo

    Mima Sant

    Mireia Cifuentes

    Montse Cabo

    Montserrat Portero

    Natalia Cajiao

    Regina Goberna

    Roser Bosch

    Teresa Riba

    Vincent Bottomley

     

    COL·LABORADORS

    Maria Bargalló (JP-BCN)

    Jose M. Martínez (JP-BCN)

    Mercè Morguí (JP-BCN)

    Xavier Perarnau (Silene)

Punt de partida

Aproximació multifocal a la realitat de l’aigua

Espai Línia de Barcelona, 5 de novembre de 2024

Amb l’objectiu d’anar construint discurs que ens permeti bastir estratègies conjuntes d’acció i incidència es convoca una primera reunió oberta per aproximar-nos, d’una manera holística, a la realitat de l’aigua i els conflictes que mantenim en relació a aquest element essencial per a la vida.

En una primera part es presenten 5 mirades sobre l’aigua: la mirada biològica, la del activisme ecològic (Ecologistes en Acció i Aigua és vida), posant especial atenció a la lluita per la re-municipalització de l’aigua, la mirada espiritual i simbòlica de l’ONG Silene i la d’un artista i reporter que va viure en primera persona la Guerra de l’Aigua de Bolívia. La segona part completa l’anterior amb les visions dels assistents.

2a trobada de meditació per la Terra: AiguaVida

Pantà de Vallvidrera, 16 de novembre de 2024

Ens trobem davant de la casa del guarda, a l’espai d’interpretació del Pantà de Vallvidrera, una petita presa  a la capçalera de la riera de Vallvidrera, el curs d’aigua més important de la serra de Collserola.
Allà ens descalcem per disposar-nos a sentir l’aigua de la Mare Terra i les ferides que li infligim; per a unir-nos junts en comunió amb la Natura, conscients que formem part d’un Tot que ens sustenta i ens acull i disposar-nos a iniciar junts un itinerari de renovació de la consciencia; de reconnexió amorosa amb la dimensió sagrada de la Natura, des d’una perspectiva interespiritual, en el que l’Art i el silenci obren el camí.

Toquem de peus a terra

Matinal “De cap a l’aigua”, el 22 de març de 2025 a Manresa

Manresa, una ciutat de la Catalunya seca, ha mantingut una relació especial amb l’aigua des de fa més de 600 anys i és un referent pel que fa a la seva manera de gestionar -la. Ens trobarem allà  per fer una experiència integral i compartida entorn l’aigua, reflexionant sobre els conflictes que ens enfronten per disposar d’aquest bé vital, com gestionar-los cercant el bé comú; i també fent junts una experiència de contemplació i comunió amb aquest element de valor sagrat, a través del silenci i de la creació artística amb elements de la natura.

Més endavant es detallarà el programa i s’obriran les inscripcions. La participació és gratuïta, com en totes les activitats del projecte. És una activitat que pot fer-se en família.

Temps de creació artística

Tallers d’Art descalç al Delta del Llobregat, el 26 d’abril de 2025 als Espais Naturals del Remolar-Filipines

Dedicarem un matí a fer junts una experiència d’unió profunda amb l’aigua i la natura a través de diversos tallers de contemplació i creació artística, acompanyats per diversos artistes d’Art descalç per la Terra.  El Delta del Llobregat és un indret molt especial, on l’aigua mostra tot el seu esplendor de bellesa i de fecunditat, sostenint una gran biodiversitat; i alhora extraordinàriament fràgil i amenaçat. En els Tallers d’Art descalç per la Terra sentirem que formem part de tot aquest sistema vivent, de la seva bellesa i del seu valor sagrat; fent-nos conscients que això demana el nostre compromís per conservar-lo i defensar-lo.

Més endavant es detallarà el programa i s’obriran les inscripcions. La participació és gratuïta, com en totes les activitats del projecte. És una activitat que pot fer-se en família.

Mostra d’Art

Mostra d’Art descalç AiguaVida, del 16 de maig a mitjans de juny de 2025 al Centre Cívic de la Barceloneta

La Mostra d’Art descalç per la Terra recollirà les creacions artístiques dels artistes compromesos en aquesta 2a edició del projecte, centrada en els conflictes amb l’aigua. Comptarà amb pintures, escultures, enregistraments i intervencions d’art en viu; a través de les quals els artistes expressaran la seva mirada sobre l’aigua i el seu vincle amb ella. El artistes oferiran diverses visites guiades on compartiran amb els assistents el seu procés personal de creació i també oferiran diversos tallers per qui vulgui experimentar per si mateix l’art com a camí de comunió amb la Natura i amb els altres.

Més endavant es detallarà el programa i s’obriran les inscripcions. La participació és gratuïta, com en totes les activitats del projecte. És una activitat que pot fer-se en família.